اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۲۵۵۸
بررسی لیگ چهاردم فوتبال ایران
۱۱:۰۴ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴
وانانیوز| وانانیوز- تراکتورسازی در پایان لیگ اول حرفه‌ای (81-80) به دسته اول سقوط کرد و تابستان 88 به سطح اول فوتبال ایران برگشت. تیم محبوب آذربایجان در سال‌های اخیر همواره یک پای قهرمانی بوده و دو بار جام را در هفته آخر از دست داد و این اتفاق این فصل نیز تکرار شد. تراکتورسازی که فصل قبل فاتح جام حذفی شده بود،‌ در پایان فصل سیزدهم (93-92) به رتبه ششم رسید. حاصل 30 دیدار سرخپوشان 11 پیروزی، 13 مساوی و 6 شکست بود. آنها 39 گل زدند و 33 گل دریافت کردند تا با 46 امتیاز پس از فولاد (57)،‌ پرسپولیس (56)، نفت (54)، سپاهان (54) و استقلال (54) بایستند. تراکتور این فصل را با «رسول خطیبی» شروع کرد و او هم تیمی جوان بست که در آغاز راه کسی شانس چندانی برایش قائل نبود اما تراکتور به صدر رسید و بعد تونی اولیویرا برگشت و این تیم تا هفته آخر صدرنشین ماند تا اینکه آن حوادث رخ داد...
شناسنامه
تغيير تجربه با جوانيآلبوم كامل تراكتورسازي براي ليگ چهاردهم چنين بود: 
مديرعامل: جمشيد نظمي (تا هفته هفدهم)
محمد عباسي (از هفته 19 تا 30)
سرمربي: رسول خطيبي - هفته اول تا 19
توني اوليويرا (پرتغال) - از 20 تا 30
كادرفني: خطيبي (1) يونس باهنر (2) بشرزاد (مربي دروازه‌باني) با رسول
آنتوني اوليويرا (1) لوئيز ميگونز (2) گئورگ تابارز با توني
كاپيتان‌ها: 1- مهدي كياني 2- حبيب گرداني 3- محمد ايرانپوريان
خارجي‌ها: ديتمار بيكاج (آلباني)، ادينهو (برزيل) و علا عبدالزهرا (عراق)
رفته در نيم‌فصل: عبدالزهرا، آل‌نعمه، نوشي‌صوفياني، ابراهيمي و بيكاج
آمده در نيم‌فصل: بايرامي، مهدي قريشي، آندو تيموريان، عيسي اندوي (سنگال)، فردين عابديني و سليو دوس‌سانتوز (پرتغال)

روي سكو‌؛ عيبي يوخ، عيبي يوخ
تراژدي چند دقيقه پاياني بازي با نفت در هفته سي‌ام، مطمئناً براي سال‌ها در ياد و اذهان فوتبال‌دوستان آذري باقي خواهد ماند؛ دقايقي كه تبريزي‌ها را از جام قهرماني ليگ ‌برتر دور كرد و باعث شد جشن و پايكوبي جاي خود را به غم و اندوه بدهد. طرفداران تراكتور انصافاً در طول فصل و تحت هر شرايطي از تيم محبوب‌شان حمايت كردند؛ چه در خانه و چه خارج از خانه، تا الگوي خوبي براي ساير تيم‌ها باشند، از همين ‌رو براي اين طرفداران مي‌توان از شعار «عيبي يوخ، عيبي يوخ» خودشان كه در هنگام گل خوردن تراكتور سر مي‌دهند، براي فراموشي تلخي‌هاي روز پاياني استفاده كرد.

پديده فصل: سامان نريمان‌جهان
براي انتخاب پديده همواره بايد شاخصه‌هايي را در نظر گرفت، از جمله جواني و كم‌تجربگي را، اما وقتي نگاهي به ليست نفرات اين فصل تراكتور انداختيم، بازيكني با چنين شاخصه‌اي پيدا نكرديم چون اكثر جوان‌هاي اين تيم سابقه بازي در چند تيم ليگ ‌برتري را داشتند. به همين خاطر از جمع جوانان تراكتور ترجيح داديم سامان نريمان‌جهان را به عنوان پديده فصل تراكتورسازي انتخاب كنيم؛ بازيكني 24 ساله كه امسال به نسبت فصل قبل نمايش كامل‌تري داشت و با همين درخشش به اردوي تيم ‌ملي هم دعوت شد. سامان به عنوان دومين گلزن ‌برتر تراكتور در بسياري از هفته‌هاي ليگ‌ برتر بهترين چهره تبريزي‌ها بود و نقش بسزايي در بازي تهاجمي و تماشاگرپسند تراكتور داشت و مسلماً با ادامه اين روند مي‌تواند به يكي از بهترين‌هاي ايران تبديل شود. 

بازنده: عيسي اندوي
افت و خيزهاي دروازه‌بانان تراكتور در نيم‌فصل نخست باعث شد تا رسول خطيبي قبل از بركناري به سراغ عيسي اندوي دروازه‌بان سنگالي سابق ذوب‌آهن برود و دوباره پاي اين بازيكن را به ليگ‌ برتر ايران باز كند. حضور عيسي اندوي نه تنها خوش‌يمن نبود بلكه مشكلات چهارچوب دروازه تراكتورسازان را بيشتر كرد چون از نظر فني انتظارات را برآورده نكرد تا حامد لك خيلي زود دوباره مرد شماره يك تيمش شود و عيسي اندوي تنها يكي از صندلي‌هاي نيمكت ذخيره‌هاي تراكتور را اشغال كند. اصلاً كاري به اين نداريم كه حضور اندوي چقدر هزينه روي دست باشگاه گذاشت اما واقعيت اين است كه تصميمات عجولانه و غيرمنطقي در باشگاه‌ها همواره كمرشكن بوده و باعث حاشيه. 

بهترين بازيكن: ادينهو
بدون هيچ شك و ترديدي بايد مهاجم برزيلي تراكتورسازان را بهترين بازيكن فصل ناميد؛ مهاجمي كه هم آقاي گل شد و هم نشان داد مي‌تواند يك تنه سرنوشت تيم را تغيير دهد. ادينهو در طول فصل با كمترين افت و خيز بيشترين كارايي را براي تراكتور داشت و با 20 گل زده و 8 پاس گل ارزشمندترين بازيكن تيمش لقب گرفت تا محبوبيتش در بين طرفداران آذري دو برابر شود. حيف و صد حيف كه تبريزي‌ها قدر چنين گوهر گرانبهايي را ندانستند و تلاش‌هاي او را در دقايق پاياني هدر دادند. اگر تراكتور مي‌توانست جام قهرماني را بالاي سر ببرد، مطمئناً نيمي از جام متعلق به اين چهره برزيلي بود چون هر كاري از دستش برآمد، براي تراكتور انجام داد.

تراکتور با رسول شروع کرد و با تونی به خط پایان رسید. هر مربی‌اي که اول فصل تراکتور را می بندد، باید منتظر بازگشت تونی باشد!

پشت ميز‌ 
رفت و آمدهاي ادامه‌دار

باشگاهي مي‌تواند به موفقيت برسد كه ميز مديريتش ثبات داشته باشد اما تراكتورسازان اين فصل چنين ثباتي نداشتند چون فصل را با نظمي به عنوان مديرعامل آغاز كردند و در نهايت با سعيد عباسي به اتمام رساندند تا رفت و آمدهاي مديريتي امان تراكتورسازان را ببرد! شايد اگر اين تيم در دقايق پاياني، جام قهرماني را به سپاهان تعارف نمي‌كرد، الان عباسي خوشحال‌ترين مدير فوتبالي كشور بود اما با برگشتن ورق در آن دقايق، حالا همه كاسه و كوزه‌ها سر او شكسته است. با اين حال مي‌توان گفت رفت و آمدهاي بي‌مورد مديريتي در اين سال‌ها نه تنها زمينه موفقيت تراكتور را فراهم نكرد بلكه آنها را از مسير هموار دور كرد. رفت و آمدهايي كه به نظر مي‌رسد همچنان ادامه‌دار هم باشد.

درباره تراكتورسازي...
اگر يك دروازه‌بان خوب داشتند

تراكتورسازي يك گام با جام فاصله داشت. اخراج آندو كار را خراب كرد!
آندو بعد از جدايي از استقلال و پيوستن به تراكتورسازي بازيكن ديگري نشان داد و كم بازي‌هاي خوب براي تيم محبوب و سرخپوش تبريزي انجام نداد اما آنجايي كه بهترين بازي‌‌اش را مي‌كرد اخراج شد تا جام هم از دست برود. 
مسبب از دست رفتن جام فقط آندو نبود اما او اگر مي‌بود در خوش‌بينانه‌ترين حالت هم تصور نمي‌شد كه نفت دو گل خورده را جبران كند. 
البته كه اشتباهات حامد لك هم درون دروازه دست تراكتور را از رسيدن به جام بازداشت... اگر اين تيم يك دروازه‌بان خوب مي‌داشت مثل سيدمهدي رحمتي يا عليرضا بيرانوند، جام را در آغوش مي‌گرفت و از همه بدتر اينكه دروازه‌باني كه براي پوشش حامد لك هم به خدمت گرفته شد دروازه‌بان خوبي نبود. 
عيسي اندوي كه با حرف و حديث از ايران رفت اين بار حرفي براي گفتن نداشت... 
هرچه بود تمام شد. حتي آن اتفاقات دقايق پاياني كه بد مهندسي شده بود! شايد اگر اين اتفاق هم نمي‌افتاد باز هم تراكتور قهرمان نمی‌شد و اينكه باشگاه بخواهد همه كاسه وكوزه‌ها را سر عليرضا فغاني بشكند اين هم اشتباه است. 
آنهايي كه احساسات پاك طرفداران تيم تراكتورسازي را به بازي گرفتند خود مي‌دانند و خداي خود.‌ كاش دست‌كم شهامت عذرخواهي براي به‌راه انداختن اين بازي بچگانه را داشتند و اين حرف كه اين شايعه به‌راه افتاد تا نفتي‌ها و عليرضا فغاني سلامت از استاديوم بروند فقط يك شايعه زشت است. 
تراكتورسازي در خط دروازه نيروي بهتر مي‌خواهد همچنين در خط دفاع تا از اين پس اگر يك بازي حساس را 3-1 پيش افتاد و 10نفره شد دو گل نخورد و تا آستانه خوردن گل چهارم پيش نرود. در اين صورت حتي با اشتباهات داوري هم امتياز مي‌گيرد و قهرمان خواهد شد. 
تيمي كه مي‌خواهد قهرمان شود بايد يك دروازه‌بان خوب داشته باشد. البته تكرار مي‌كنيم دروازه‌بان همه تيم نيست اما نمي‌شود نسبت به اين پست بي‌تفاوت بود.

ركورد‌داران حضور
ارزش اين برزيلي

تراكتورسازي در ماراتن 2700 دقيقه‌اي ليگ چهاردهم و تحت هدايت دو مربي (خطيبي و توني) جمعاً از 28 بازيكن استفاده كرد. ركورددار بيشترين حضور در زمين براي تراكتورسازي «لوسيانو ادينهو»ي برزيلي بود. مردي كه با زدن 20 گل به عنوان آقاي گلي هم رسيد و تنها بازيكني بود كه در هر 30 هفته به ميدان رفت. ادينهو در مجموع 2700 دقيقه ليگ چهاردهم 2486 دقيقه در زمين بود. در نقطه مقابل، محمد پوررحمت‌ا... جوان تنها 17 دقيقه براي تراكتور در ليگ بازي كرد.
نكته: توجه داشته باشيد منظور از بازي كامل از سوت آغاز تا پايان داور بازي است. از بازي «رفته» يعني بازيكن در تركيب ثابت بوده و يا تعويض شده يا اخراج. به بازي «آمده» هم تعداد ديدارهايي است كه فرد از روي نيمكت به زمين آمده است.

جدول نتايج
«پديده»، گربه سياه تراكتورسازي!

تراكتورسازي قهرمان دور رفت شد، با 28 امتياز و در دور برگشت 2 امتياز هم بيشتر گرفت (30) اما چهارم شد! در زير نتايج كامل تيم تراكتورسازي در ليگ چهاردهم را مي‌بينيد:

هفته

 

دور رفت

 

هفته

 

دور برگشت

 

ميزبان

 

نتيجه

 

مهمان

 

ميزبان

 

نتيجه

 

مهمان

 

1

 

تراكتورسازي

 

2-1

 

فولاد

 

16

 

فولاد

 

3-2

 

تراكتور

 

2

 

ذوبآهن

 

0-0

 

تراكتور

 

17

 

تراكتور

 

2-1

 

ذوبآهن

 

3

 

تراكتور

 

1-0

 

ملوان

 

18

 

ملوان

 

0-0

 

تراكتور

 

4

 

پديده

 

1-0

 

تراكتور

 

19

 

تراكتور

 

1-3

 

پديده

 

5

 

تراكتور

 

4-2

 

صبا

 

20

 

صبا

 

2-3

 

تراكتور

 

6

 

تراكتور

 

3-0

 

نفت مسجد سليمان

 

21

 

نفت مسجد سليمان

 

1-2

 

تراكتور

 

7

 

پرسپوليس

 

1-3

 

تراكتور

 

22

 

تراكتور

 

1-0

 

پرسپوليس

 

8

 

تراكتور

 

4-1

 

راهآهن

 

23

 

راهآهن

 

0-3

 

تراكتور

 

9

 

استقلال خوزستان

 

2-2

 

تراكتور

 

24

 

تراكتور

 

3-0

 

استقلالخوزستان

 

10

 

تراكتور

 

1-1

 

سپاهان

 

25

 

سپاهان

 

2-1

 

تراكتور

 

11

 

سايپا

 

0-1

 

تراكتور

 

26

 

تراكتور

 

2-1

 

سايپا

 

12

 

تراكتور

 

1-2

 

پيكان

 

27

 

پيكان

 

0-2

 

تراكتور

 

13

 

گسترش

 

1-3

 

تراكتور

 

28

 

تراكتور

 

1-1

 

گسترش

 

14

 

تراكتور

 

2-2

 

استقلال

 

29

 

استقلال

 

1-4

 

تراكتور

 

15

 

نفت

 

2-1

 

تراكتور

 

30

 

تراكتور

 

3-3

 

نفت

 

با توجه به جايگاه تيم‌ها در جدول مي‌توانيد ببينيد تراكتورسازي چه نتايجي كسب كرده و در خانه يا بيرون از خانه چگونه نتيجه گرفته است. مي‌دانيد هر دو بازي رفت و برگشت فصل 6 امتياز دارد و تراكتورسازي مقابل 15 رقيب خود به اين شكل در ليگ چهاردهم امتياز گرفت:
6 امتياز: صبا، نفت مسجد سليمان، پرسپوليس، راه‌آهن و سايپا
4 امتياز: ذوب‌آهن، ملوان، استقلال خوزستان، گسترش فولاد و استقلال
3 امتياز: فولاد و پيكان
2 امتياز: -
يك امتياز: سپاهان و نفت
صفر امتياز: پديده
يعني تراكتور از 5 تيم هر 6 امتياز دو بازي و ممكن را گرفت اما در هر دو بازي رفت و برگشت فصل به پديده باخت.
تراكتور در اين فصل با هيچ حريفي هر دو بازي را مساوي نكرد.

شماره پيراهنام بازيكن

 

پست بازي

 

تعداد بازي

 

وضعيت بازي

 

جمع دقايق

 

توضيحات

 

كامل

 

رفته

 

آمده

 

1

 

حامد لك

 

دروازهبان

 

25

 

23

 

1

 

1

 

2181

 

 

2

 

محمد ايرانپوريان

 

دفاع كناري

 

22

 

21

 

1

 

-

 

1935

 

 

3

 

حبيب گرداني

 

دفاع كناري

 

24

 

22

 

1

 

1

 

2100

 

 

4

 

خالد شفيعي

 

دفاع مياني

 

22

 

21

 

1

 

-

 

1954

 

 

5

 

احمد آلنعمه

 

دفاع مياني

 

12

 

8

 

4

 

-

 

915

 

نيمفصل  رفت  

  

6

 

مهدي كياني

 

هافبك مياني

 

27

 

26

 

-

 

1

 

2354

 

 

7

 

سامان نريمانجهان

 

هافبك مياني

 

27

 

14

 

8

 

5

 

1967

 

 

8

 

شاهين ثاقبي

 

هافبك مياني

 

23

 

10

 

10

 

3

 

1665

 

 

9

 

فريد كريمي

 

مهاجم

 

21

 

5

 

4

 

12

 

989

 

 

10

 

لوسيانو ادينهو

 

مهاجم

 

30

 

17

 

10

 

3

 

2486

 

 

11

 

محمد ابراهيمي

 

مهاجم

 

8

 

-

 

5

 

3

 

386

 

نيمفصل  رفت

  

12

 

محمد پوررحمتا...

 

هافبك مياني

 

2

 

-

 

-

 

2

 

17

 

 

13

 

سليو دوسسانتوز

 

دفاع مياني

 

9

 

7

 

-

 

2

 

661

 

نيمفصل  آمد

  

14

 

آندرانيك تيموريان

 

هافبك مياني

 

13

 

9

 

2

 

2

 

1061

 

نيمفصل  آمد

  

15

 

ديتمار بيكاج

 

دفاع مياني

 

10

 

5

 

-

 

5

 

488

 

نيمفصل  رفت

  

17

 

علا عبدالزهرا

 

مهاجم

 

5

 

-

 

1

 

4

 

167

 

نيمفصل  رفت  

  

18

 

احمد كامدار

 

هافبك مياني

 

26

 

7

 

10

 

9

 

1450

 

 

20

 

ميرهاني هاشمي

 

دفاع مياني

 

20

 

12

 

5

 

3

 

1401

 

 

21

 

محسن دلير

 

مهاجم

 

21

 

7

 

7

 

7

 

1183

 

 

22

 

داود نوشيصوفياني

 

دروازهبان

 

4

 

3

 

-

 

1

 

294

 

نيمفصل  رفت

  

27

 

فرشاد احمدزاده

 

هافبك كناري

 

27

 

9

 

12

 

6

 

1893

 

 

29

 

پيمان كشاورز

 

دفاع كناري

 

1

 

1

 

-

 

-

 

90

 

 

33

 

شهريار شيروند

 

دفاع مياني

 

6

 

2

 

3

 

1

 

327

 

 

44

 

عيسي اندوي

 

دروازهبان

 

3

 

2

 

1

 

-

 

225

 

نيمفصل  آمد

  

77

 

سعيد آقايي

 

دفاع كناري

 

11

 

2

 

2

 

7

 

449

 

 

88

 

فردين عابديني

 

دفاع كناري

 

5

 

3

 

1

 

1

 

344

 

نيمفصل  آمد

  

5

 

مهدي قريشي

 

دفاع كناري

 

3

 

2

 

-

 

1

 

182

 

نيمفصل  آمد

  

11

 

مهرداد بايرامي

 

مهاجم

 

11

 

1

 

2

 

8

 

371

 

نيمفصل  آمد

  

تراكتورسازي در نيم‌فصل تغييرات نسبتاً زيادي داشت. مقابل نام بازيكناني كه در نيم‌فصل رفته يا آمده‌اند، توضيحات لازم را مي‌بينيد. به طور مثال اگر بازيكني مثل آندرانيك تيموريان در دور رفت هم حضور داشت، قطعاً بيشتر بازي مي‌كرد.
تراكتوري‌ها در نيم‌فصل شماره‌هاي خود را تغيير دادند. شماره 5 كه در نيم‌فصل اول در اختيار احمد آل‌نعمه بود، به مهدي قريشي رسيد و ادينهو كه سال‌ها با شماره 30 بازي مي‌كرد، شماره 10 را برداشت. مهرداد بايرامي هم كه با محمد ابراهيمي معاوضه شد (بين تراكتور و گسترش) شماره 11 او را در نيم‌فصل دوم به تن كرد. ميرهاني هاشمي نيز دور رفت با شماره 23 و دور برگشت با عدد 20 بازي كرد.

كارنامه پيشرفت 2
تراكتورسازي قهرمان دور رفت بود و نايب‌قهرمان فصل شد... 

دور رفت: تراكتورسازي در پايان هفته پانزدهم با 8 پيروزي، 4 مساوي و 3 باخت، 28 گل زده و 16 گل خورده و با كسب 28 امتياز قهرمان شد. پس از سرخ‌ها نفت و سپاهان با 27 امتياز دوم و سوم شدند.
دور برگشت: سرخ‌ها دو امتياز هم بيشتر گرفتند، 9 برد، 3 مساوي و 3 باخت با 30 گل زده و 18 گل خورده (يعني 2 گل بيشتر زدند و 2 گل هم بيشتر خوردند!) ولي با 30 امتياز چهارم شدند. ذوب‌آهن (34)، سپاهان (32) و نفت (31) بالاتر از تيم تبريزي ايستادند.
پايان فصل: تراكتورسازي كه مي‌توانست در خانه قهرمان شود و همه مي‌دانيم با چه شرايطي مقابل نفت مساوي كرد، در نهايت با 17 برد، 7 مساوي و 6 باخت، 58 گل زده و 34 گل خورده و تفاضل گل 24+ با 58 امتياز نايب‌قهرمان شد. سرخ‌ها صاحب آقاي گل و بهترين خط حمله فصل شدند.

روز خوش، روز بد «يادگار» «آزادي»
تراكتورسازي در اين فصل صاحب 17 پيروزي و 6 شكست شد...
«بهترين» پيروزي تراكتورسازي در اين فصل در هفته بيست و نهم رقم خورد. سرخپوشان يك‌شنبه 20 ارديبهشت 1394 در ورزشگاه آزادي تهران با حساب 1 - 4 استقلال مدعي را بردند. در اين روز تاريخي «سامان نريما‌ن‌جهان» هت‌تريك كرد؛ او در دقايق 8 و 55 و 87 گل زد و به ادينهو هم پاس گل (1 + 45) داد. تك‌گل استقلال را اميد ابراهيمي (30) به ثمر رساند.
تراكتورسازي در هفته پنجم هم 4 گل به صبا زد، در حالي كه اول صفر بر 2 عقب بود! سرخپوشان اين رقبا را هم صفر بر 3 بردند؛ نفت مسجدسليمان (6)، راه‌آهن (23) و استقلال خوزستان (24) البته آنها برد 1- 3 و 2-3 هم زياد داشتند، برابر گسترش، پرسپوليس و...
تراكتورسازي ديدار رفت را از راه‌آهن در هفته هشتم (يك بر 4) برد و بازي برگشت در تبريز را (3- صفر) تا در مجموع بهترين نتيجه را مقابل زردها بگيرد.
اما بدترين نتيجه؛ تراكتورسازي در هفته نوزدهم در خانه و مقابل چشم هوادارانش در حالي 3 بر يك مغلوب پديده شد كه بازي رفت را هم در مشهد (صفر بر يك) باخته بود. جمعه 17 بهمن 1393 تراكتورسازي صدرنشين بود كه در يادگار امام باخت و رسول خطيبي را هم از دست داد. آن روز رضا حقيقي (22 - پنالتي)، بهادر نسيم‌اف (46) و رضا ناصحي (51) براي پديده گل زدند و ايگور پراهيچ (41) مدافع پديده نيز به اشتباه دروازه خودي را گشود تا همه گلزن‌ها از پديده باشند.

كارت‌هادردناك‌ترين كارت تاريخ
تراكتورسازي در 30 مسابقه فصل چهاردهم جمعاً 68 كارت گرفت.
الف) كارت زرد
تراكتورسازي با دريافت 65 اخطار پس از پديده (70)، پرسپوليس و پيكان (66) سومين تيم بداخلاق ليگ به همراه صبا بود. در اين فصل 21 بازيكن سرخپوش از داوران اخطار گرفتند و دو نفر يعني سامان نريمان‌جهان و خالد شفيعي با 7 اخطار 3 بازي را از دست دادند (در اين فصل قانون عوض شد و پس از اولين محروميت به دليل 3 اخطاره شدن، بازيكن با هر 2 اخطار از يك بازي محروم مي‌شد.)
7 كارت زرد: سامان نريمان‌جهان و خالد شفيعي
6 كارت زرد: فرشاد احمدزاده
5 كارت زرد: مهدي كياني و حبيب گرداني
4 كارت زرد: محسن دلير
3 كارت زرد: سعيد آقايي، شاهين ثاقبي، احمد كامدار، مهرداد بايرامي، محمد ايرانپوريان و بيكاج
2 كارت زرد: عيسي اندوي، فردين عابديني، احمد آل‌نعمه و حامد لك
يك كارت زرد: آندو تيموريان، هاني هاشمي، سليو دوسانتوز، علاعبدالزهرا و داود نوشي‌صوفياني
ب) كارت قرمز
تنها 3 بازيكن تراكتورسازي در اين فصل اخراج شدند. «خالد شفيعي» هفته 12 مقابل پيكان، «حبيب گرداني» هفته 26 مقابل سايپا و «آندو تيموريان» هفته آخر مقابل نفت.
آندو در حساس‌ترين و مهم‌ترين بازي اخراج شد و تيمش را كه 3 بر يك در خانه پيش بود و قهرمان، 10 نفره كرد و در نهايت آن شد كه همه مي‌دانيم.

ركورددار پنالتي
تراكتورسازي در ليگ چهاردهم و در كنار سايپا صاحب «بيشترين» ضربه پنالتي شد. داوران براي سرخپوشان در 30 بازي 8 بار اعلام پنالتي كردند كه تراكتوري‌ها 7 ضربه را گل كردند و تنها يكي هدر رفت تا از اين نظر نيز تراكتورسازي صاحب ركورد «بهترين» در فصل شود.
لوسيانو ادينهو (4) و محمد ايرانپوريان (3) بار ضربات پنالتي خود را به تور دروازه حريفان دوختند. ادينهو با گل كردن 4 پنالتي بهترين پنالتي‌زن ليگ هم بود.
مهدي كياني هم تنها ضربه پنالتي تراكتورسازي را در هفته سوم و جدال مقابل ملوان از دست داد.

جدول گل‌ها 
شروع بد و پايان عالي
تراكتورسازي در 30 ديدار اين فصل 58 گل زد و 34 گل خورد، با تقسيم زماني هر بازي به 6 بازه 15 دقيقه‌اي مي‌توان گل‌هاي زده و خورده تراكتورسازان را چنين تقسيم‌‌بندي و آناليز كرد:
مي‌بينيد كه سرخ‌ها در نيمه اول 25 و در نيمه دوم 33 گل زده‌اند اما...
تراكتورسازي بيشترين گل را در 15 دقيقه آخر هر دو نيمه و به خصوص در 15 دقيقه آخر بازي‌ها زد و كمترين گل را نيز در همين بازه خورد!
به شكلي عجيب سرخپوشان تبريزي در شروع هر نيمه بيشترين گل را دريافت مي‌كردند.

نيمه دوم

 

نيمه اول

 

 

90 -76

 

75 - 61

 

60 - 46

 

45 - 31

 

30 - 16

 

15 - 0

 

20

 

8

 

5

 

14

 

3

 

8

 

گل زده

 

4

 

5

 

9

 

5

 

4

 

7

 

گل خورده

 

گلزنان آقاي گل
تراكتورسازي در 30 بازي فصل چهاردهم 58 گل زد و صاحب بهترين خط حمله ليگ شد؛ يعني با ميانگين 9/1 گل در هر مسابقه. اين 58 گل را 17 بازيكن به ثمر رساندند كه البته فقط 12 نفرشان پيراهن تراكتورسازي را به تن داشتند. بهترين گلزن تراكتورسازي «آقاي گل» ليگ چهاردهم نيز شد...
20 گل: لوسيانو ادينهو
9 گل: سامان نريمان‌جهان
7 گل: محسن دلير
3 گل: محمد ايرانپوريان،‌ آندرانيك تيموريان و فرشاد احمدزاده
2 گل: شاهين ثاقبي و فريد كريمي
يك گل: مهرداد بايرامي، مهدي كياني، سليو دوسانتوز و ديتمار بيكاج
اما 5 گل ديگر تراكتور را بازيكنان حريف به ثمر رساندند؛ سوشا مكاني (پرسپوليس) در هفته هفتم، محسن ايران‌نژاد (راه‌آهن) در هفته هشتم، شجاع خليل‌زاده (سپاهان) در هفته دهم، ايگور پراهيچ (پديده) در هفته نوزدهم و بالاخره حامد شيري (سايپا) در هفته بيست و ششم.
مهرداد بايرامي كه در نيم‌فصل با ابراهيمي معاوضه شد، دور رفت در گسترش‌فولاد 2 گل زده بود و در تراكتور تنها يك گل زد!
هيچ‌كدام از بازيكنان تراكتورسازي در ليگ چهاردهم به اشتباه دروازه خودي را باز نكردند.

گلسازان باز هم تو ادينهـــو!
58 گل تراكتورسازي را 16 نفر ساختند. وقتي مي‌گوييم گلساز و نه «پاس گل»، به اين دليل است كه زننده آخرين ضربه به توپ قبل از گلزن را محاسبه مي‌كنيم و اين طوري براي هر گل يك گلساز هست و بازيكني كه براي تيمش پنالتي گرفته يا براي حريف «هند پنالتي» داده نيز به چشم مي‌آيد.
از اين 16 گلساز، 13 نفر پيراهن تراكتورسازي را بر تن داشتند:
12 گل: لوسيانو ادينهو
8 گل: سامان نريمان‌جهان
7 گل: آندو تيموريان
5 گل: فرشاد احمدزاده و حبيب گرداني
4 گل: محسن دلير، احمد كامدار و محمد ايرانپوريان
2 گل: فريد كريمي
يك گل: فردين عابديني، هاني هاشمي، مهدي كياني و شاهين ثاقبي
و اما 3 گلساز باقي‌مانده؛ «محسن بنگر» از پرسپوليس (7)، «پيروز قرباني» از صبا (20) و «بابك حاتمي» از پرسپوليس (هفته 22) بودند. يعني سرخ‌ها در هر دو بازي رفت و برگشت يك گل براي تراكتور ساختند!
ادينهو كه به تنهايي 35 درصد گل‌هاي تراكتور را زده بود، با ساخت 12 گل «مؤثرترين» مهره كل ليگ بود. زوج او و سامان نريمان‌جهان روي هم 29 گل زدند و 20 گل ساختند.
OP
3 بازيكن تراكتورسازي در اين فصل براي حريفان گلسازي كردند. «آندرانيك تيموريان» هفته 19 براي پديده، «حبيب گرداني» هفته 26 براي سايپا و «هاني هاشمي» هفته آخر براي نفت.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هوادار
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
تراکتور باید امسال از تیم جاسوسی و کثیف سپاهان انتقام بگیره...

باند بازی و ساخت و پاخت تیم جاسوسی و کثیف سپاهان با داوران ...... راستی میدانید سپاهان مذاکراتش را با داورها برای فصل بعدی شروع کرده است؟!!!
araz
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
هر دو جام که یهویی رفت اصفهان . پایتخت رو یهویی انتقال ندن به اصفهان . بلند صلوات
araz
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
هر دو جام که یهویی رفت اصفهان . پایتخت رو یهویی انتقال ندن به اصفهان . بلند صلوات
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری