اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۲۵۴۷۳
لج بازی و اصرار نابجای شورای تامین استان مبنی بر برگزاری بازی استقلال اهواز و پرسپولیس در ورزشگاه تختی به جای ورزشگاه غدیر اهواز و ناهماهنگی ماموران امنیتی استادیوم می‌رفت که یک فاجعه غم انگیز را در اهواز رقم بزند.
۱۵:۱۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
وانانیوز| وانانیوز-سنگ پرانی و اغتشاش مسبوق به سابقه در اهواز باز هم چهره فوتبال ایران را تیره کرد و نگاه احتمالی ناظران در کمین نشسته آسیا را به خود جلب کرد. فوتبالی که از سوی سعودی ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت زیر ذره بین است تا گزکی دست AFC بدهد.



لج بازی و اصرار نابجای شورای تامین استان خوزستان مبنی بر برگزاری بازی استقلال اهواز و پرسپولیس در ورزشگاه تختی به جای ورزشگاه غدیر اهواز و ناهماهنگی ماموران امنیتی استادیوم می‌رفت که یک فاجعه غم انگیز را در اهواز رقم بزند. دیداری که می توانست بدون حاشیه و تماشایی دنبال شود، اما در کمال تاسف آغشته به حواشی تلخی شد که خوشایند نبود.

در ایستگاه 27 لیگ برتر، استقلال اهواز در حال سقوط میزبان پرسپولیسی بود که اسبش را برای رسیدن به قهرمانی فصل زین کرده و در پایان این دیدار پرحاشیه با گل‌های جری بنگسون آبی های اهواز را دو بر صفر شکست داد. با این حال چندین چند مجروح روی دست فوتبالی ماند که پیشتر به دلیل سهل انگاری ها "کم" تاوان پس نداده است.

مقصران اصلی فاجعه‌ مرگباری که به خیر گذشت +عکس
* از سنگ پرانی تا ورود تماشاگران به زمین
هنوز بازی آغاز نشده بود که تماشاگران منتسب به آبی‌ها شروع به سنگ پرانی کردند و وقفه ای نیم ساعته در زمان شروع بازی ایجاد کردند. این داستان در جریان بازی هم ادامه داشت و البته این بار هواداران منتسب به قرمزها تا فرصتی پیدا می کردند از خجالت بازیکنان تیم میزبان در می آمدند. در دقایق پایانی بازی نیز هجوم بخشی از تماشاگران بازهم نظم بازی را به هم زد تا حواشی دیدار صدرنشین و قعرنشین جدول بیش از متن آن باشد.

با تمام این اوصاف مشکلی که ورزشگاه تختی به وجود آمد عدم توانایی در کنترل احساسات هواداران دو تیم قبل، هنگام و البته پایان بازی بود. مشکل اصلی عدم کنترل عده ای تماشاگرنما بود که هر چه از زمان بازی گذشت بر تعدادشان افزوده شد.

* تناقض در اعلام آمار
بهروان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در گفتگویی خیلی شفاف و روشن توضیح می دهد در حالی که گنجایش ورزشگاه تختی اهواز 15 هزار نفر است، 30 هزار نفر وارد آن شده اند.

طالقانی رییس هیئت فوتبال خوزستان با رد این مسئله جواب مهندس را می‌دهد: «چه کسی گفته 30 هزار نفر وارد استادیوم شده بودند؟ گنجایش ورزشگاه تختی حدود 11 هزار نفر است و در دیدار استقلال اهواز و پرسپولیس حدود 12-13 هزار نفر وارد استادیوم شده بودند.»

* تنبیه آبی ها در دسته یک
اسماعیل حسن زاده رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می گوید:«پرونده ویژه ای برای تخلفات بوجود آمده در دیدار مذکور تشکیل می شود. استقلال اهوازی ها هم حتی در صورت سقوط به دسته اول تنبیه خواهند شد.»
با این حال نه اظهار نظرهای بهروان و طالقانی دردی از مشکلات به وجود آمده حل می کند و نه احتمالا تنبیه استقلال اهواز دسته یکی شده باعث می شود تا دوباره شاهد اتفاقاتی مشابه نباشیم.

مقصران اصلی فاجعه‌ای که به خیر گذشت +عکس
* هشدار وزارت ورزش به مسئولان برگزاری بازی
حسنی خو مدیرکل حراست وزارت ورزش نیز با تاسف‌بار خواندن وقایع ورزشگاه تختی اظهار داشت: قبلا در مورد برگزاری بازی پرسپولیس مقابل استقلال اهواز در این استادیوم به مسئولان استان هشدار داده بودیم و مسئولان سازمان لیگ فوتبال هم با ما هم نظر بودند. گزارش مفصلی از وقایع استادیوم تختی آماده کرده‌ایم و به‌زودی در اختیار وزیر محترم ورزش و جوانان قرار می‌دهیم.

* پرتقال فروش یکشنبه سیاه ساری کجاست؟
یکشنبه سیاه ورزشگاه شهید متقی ساری را به یاد می آورید؟ ورزشگاه شهدای نوشهر به دلیل بازسازی و ایجاد پاره ای تغییرات توانایی میزبانی دیدار دو تیم پرسپولیس و شموشک را در رقابت‌های جام حذفی سال 1380 نداشت. به همین دلیل هم بازی دو تیم به ورزشگاه 5- 6 هزار نفری متقی در مرکز مازندران منتقل شد.

یکشنبه 15 اردیبهشت ماه ورزشگاهی که گنجایش پذیرش 10 هزار تماشاچی را نداشت تا پایان نیمه اول بازی متانت به خرج داد. با این حال بین دو نیمه فشار هواداران بیرون مانده از استادیوم، عاملی شد برای شکستن درب ورودی. افزایش هر چه بیشتر تماشاچیان این بازی طوری بود که هواداران فوتبال با حضور پرتعداد روی سقف های ضلع شمالی ورزشگاه مقدمات فاجعه ای را فراهم کردند که منجر به فوت عبدا... کیانی و علی اکبر فرجی شد. یکشنبه سیاه ساری به جز این قربانیان مصدومان بیشماری هم داشت که برخی از آنها پس از 15 سال همچنان به دلیل ضایعات نخاعی در بستر بیماری قرار دارند.

اتفاقا همان زمان هم متولیان امر مثل امروز مشغول شوت کردن توپ به زمین دیگری بودند. آن روز هم مثل حالا کسی تقصیری را بر گردن نگرفت تا امروز در کمال شرمندگی بزرگ و کوچک خود را از کم کاری هایی که در ورزشگاه تختی وجود داشت مبرا بدانند.

مقصران اصلی فاجعه‌ای که به خیر گذشت +عکس
شاید اگر دیروز خدایی نکرده عده ای که اتفاقا چند کودک هم در میانشان بود، با برخورد سنگ به سرشان فوت می کردند و یا با آسیب جدی روبرو می شدند باز هم ستاد بحران تشکیل می‌شد و دنبال مقصری که هیچ وقت هم ماهیتش معلوم نمی‌شود بودند. به امید آن روزی که چهره فوتبال از لوث این حوادث پاک شود.

تصاویری از حوادث تلخ دیدار استقلال اهواز و پرسپولیس را در زیر ببینید:

منبع: تجارت نیوز
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری