اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۰۹۲۹۶
روزنامه فایننشال تایمز نوشت: کشورهای اروپایی در تلاشند تا قراردادهای تجاری خود با ایران را حفظ کنند که بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای توقف خروج آمریکا از توافق تاریخی هسته‌ای با تهران است.
۱۶:۴۴ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶
وانانیوز| به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، همزمان که انتظار می‌رود دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از تایید مجدد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سر باز بزند، مقامات اروپایی درحال تهیه طرح‌های احتمالی برای حمایت از شرکت‌هایی همچون ایرباس، توتال، زیمنس و پژو در برابر هرگونه پیامد احتمالی ناشی از این اقدام آمریکا هستند. تمامی این شرکت‌ها قراردادهایی تجاری با ایران دارند و در صورت وضع مجدد تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران، تاثیر خواهند گرفت.

دیوید او سولیوان، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا گفت: هنوز طرح قطعی وجود ندارد، اما اگر آمریکا بخواهد کاری را انجام دهد که به توانایی اروپایی‌ها برای انجام تجارت مشروع با ایران لطمه بزند، این همان چیزی است که ما خواهان بررسی‌اش هستیم.

به گفته مقامات اروپایی میلیارد‌ها دلاری که در نتیجه سرمایه‌گذاری و تجارت غرب از زمان رفع تحریم‌ها در ژانویه ۲۰۱۶ به ایران سرازیر شده است، برای تمامی این شرکت‌ها و حمایت از توافق هسته‌ای با ایران ضروری است.

اکنون این شرکت‌ها نگرانند که قراردادهایشان تحت تاثیر تصمیم ترامپ درباره توافق هسته‌ای قرار گیرد. رئیس‌جمهور آمریکا باید تا ۱۵ اکتبر به کنگره اعلام کند که آیا ایران به توافق پایبند هست یا نه. از آنجایی که وی تاکنون توافق را مورد انتقاد قرار داده و آن را یک شرمساری برای آمریکا خوانده است، انتظار می‌رود که این پایبندی را تایید نکند.

دولت‌های اروپایی از حامیان محکم این توافق هستند که در ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان حاصل شد. این توافق لغو تحریم‌های بین‌المللی ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور را در پی داشت.

جمهوری اسلامی از زمان اجرای توافق هسته‌ای تاکنون توانسته است حجم صادرات نفت خود را دو برابر کند. تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا نیز در نیمه ابتدایی سال جاری (میلادی) دو برابر شده است.

با این حال تهران از اینکه هنوز به منافع اقتصادی مورد انتظار از برجام دست نیافته است، شکایت دارد چراکه تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران به بهانه اتهام حمایت تهران از تروریسم به قوت خود باقی هستند و این امر سبب شده تا موسسات مالی غربی از تجارت با ایران هراس داشته باشند.

اندرو کلر یک مقام پیشین آمریکا در امور تحریم گفت که وضع مجدد تحریم‌هایی که به واسطه توافق هسته‌ای رفع شده‌اند، تاثیری فاجعه آمیز بر شرکت‌های اروپایی در ایران خواهد گذاشت.

این بازگرداندن تحریم‌ها همچنین بخش هایی از توافق که به شرکت‌های آمریکایی اجازه فروش به ایران را می‌دهند، نابود خواهد کرد. این معافیت به عنوان مثال به شرکت بوئینگ اجازه داد تا قراردادی حدودا ۱۷ میلیارد دلاری با ایران برای فروش هواپیما به ایران ایر امضا کند. گفته می‌شود این قرارداد ۱۱۸ هزار شغل برای آمریکایی‌ها ایجاد کرده است.

واکنش احتمالی اتحادیه اروپا همچون مسدود کردن قانونی که آمریکا از طریق آن تحریم‌هایی را در ارتباط با ایران و لیبی در دهه ۱۹۹۰ وضع کرد، به دلیل دسترسی بین‌المللی قوانین آمریکا در خصوص دادوستدهای مالی پیچیده است. تحریم‌های مالی کنونی آمریکا مانع از این می‌شود که شرکت‌هایی که در ایران سرمایه گذاری می‌کنند از دلار در دادوستدهایشان استفاده کنند.

ناتالی توچی رئیس اندیشکده مطالعات امور بین‌الملل در رم و مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تلاشهای اروپایی‌ها برای پشتیبانی از شرکت‌هایشان در برابر احتمال بازگشت تحریم‌های آمریکا تاکنون نتیجه‌ای نداشته و به همین دلیل است که تاکنون تلاشهای زیادی برای حفظ توافق صورت گرفته است.

اگر تمام این تلاش‌ها به شکست بیانجامد شرکت‌های اروپایی و نقاط دیگر می‌توانند این استراتژی پر ریسک را انتخاب کنند که تجدید تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند و امیدوار باشند که واشنگتن قادر نباشد با چنین اعتراض گسترده‌ای مقابله کند. این احتمال وجود دارد که جهان برای اتخاذ یک موضع واحد تلاش کند.

به نوشته فایننشال تایمز یک سرمایه‌گذار اروپایی که هم اکنون در ایران حضور دارد، تشریح کرد که عدم اطمینان درباره آینده توافق هسته‌ای تاکنون چه اندازه روی تجارت با این کشور تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: اگر به من گفته شده بود که رئیس‌جمهور آمریکا قرار است توافق را تایید نکند، من هیچ وقت به ایران نمی‌آمدم. برای سرمایه گذاران جدید این مسئله بازدارنده است، اما برای کسانی مثل من که وارد این بازار شده‌ایم دیر شده است که بخواهیم به عقب برگردیم.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری