اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۰۲۰۶۵
کارلوس کی روش و شین تائه یونگ در شرایطی برابر هم قرار خواهند گرفت که کارنامه ی آنها در دوران بازیگری و مربیگری هیچ شباهتی به هم ندارد.
۲۲:۳۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
وانانیوز|  درخشش کارلوس کی روش در کسوت مربیگری با قهرمانی تیم جوانان پرتغال در رقابت های جام جهانی در سال های 1989 و 1991 آغاز شد و با قهرمانی در رقابت های زیر 16 سال اروپا، او به "کاشف نسل طلایی فوتبال پرتغال" تبدیل شد؛ جایی که بازیکنانی نظیر فیگو، روی کاستا، ژائو پینتو و .. را به فوتبال پرتغال معرفی کرد.

کی‌روش در سال ۱۹۹۱ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال پرتغال انتخاب شد؛ اما نتوانست تیم را به جام جهانی ۱۹۹۴ ببرد. او در دو فصل بعدی به لیگ برتر پرتغال رفت و مربیگری باشگاه اسپورتینگ لیسبون را برعهده گرفت. کی روش در لیگ، یک مقام سومی و یک دومی با این تیم کسب کرد و در جام حذفی و سوپرجام نیز یک قهرمانی به‌ دست‌ آورد تا دوران موفقی را با این باشگاه تجربه کرده باشد. دوران حضور او در منچستریونایتد یکی دیگر از فرازهای دوران حرفه ای کی روش در کسوت مربیگری به شمار می رود.

سرمربی اصالتا موزامبیکی تیم ملی پس از صعود ایران به جام جهانی 2018 روسیه، پیراهن شماره 4 را به دوربین ها نشان می داد، که نشان از 4 بار صعود این مربی با تیم های آفریقای جنوبی، پرتغال و 2 بار ایران به جام جهانی داشت.

کی روش روز آینده باید در مقابل شین تائه یونگ قرار بگیرد که پس از اخراج اشتیلیکه ی آلمانی، اولین تجربه ی خود را روی نیمکت چشم بادامی ها تجربه می کند.

برخلاف کی روش که نامی شناخته شده در دنیای فوتبال به شمار می رود، شین تائه بیشتر چهره ای شناخته شده در فوتبال کره جنوبی و آسیا است. سرمربی تیم ملی کره جنوبی، مربیگری را پس از دوران طولانی مدت حضور در تیم های باشگاهی کشور خود به عنوان بازیکن، با دستیاری در تیم فوتبال بریس بین استرالیا آغاز کرد که فوتبالش را در آنجا به پایان رسانده بود. سپس به عنوان سرمربی تیم سئونگنام کره جنوبی انتخاب شد؛ جایی که او موفق شد، بهترین عنوان خود را در کسوت مربیگری کسب کند و در لیگ قهرمانان آسیا سال 2010 به مقام قهرمانی دست یابد. شین تائه سپس به عنوان دستیار به تیم ملی بزرگسالان اضافه شد و حضور در جام جهانی 2014 و دومی جام ملت های آسیا را تجربه کرد. سرمربی تیم کره ی جنوبی پس از حضور در تیم های پایه ی کره جنوبی در نهایت پس از نتایج ضعیف اولی اشتیلیکه جانشین این مربی آلمانی شد و حالا باید در اولین تجربه ی خود و در پرفشارترین حالت ممکن مقابل ایرانی صف آرایی کند که با رهبری کارلوس کی روش طی هشت دیدار گذشته دروازه اش را بسته نگه داشته و تنها کشوری است که به همراه برزیل صعودش به جام جهانی روسیه مسجل شده است.

شین تائه 48 ساله در زمان بازیگری در پست هافبک هجومی به میدان می رفت؛ هافبک خلاق کره ای ها طی سال های 92 تا 2004 حضور در 3 جام جهانی را تجربه کرد و به مقام چهارمی جهان هم دست پیدا کرد. در سوی مقابل اما کارلوس کی روش 60 ساله دوران موفقی در زمان بازیگری نداشت؛ او که در پست دروازه بان به میدان می رفت، خیلی زود به دوران فوتبال خود پایان داد تا وارد عرصه ی مربیگری شود.
در روز نهم رقابت های مقدماتی جام جهانی روسیه 2018 مربی نسبتا جوان کره‌ای‌ها که به او لقب "مورینیوی کره جنوبی" را داده اند، باید در مقابل "کارلوس کی روش" پرتغالی قرار بگیرد که به برندی شناخته شده در دنیای فوتبال تبدیل شده است؛ نبردی که برای چشم بادامی ها حکایت مرگ و زندگی دارد. حکایتی که 4 سال پیش کی روش و مردانش تجربه کردند و با گل قوچان نژاد از آن به سلامت بیرون آمدند، حالا به طرزی نیش دار به کابوس کره ای ها تبدیل شده است.

باید چند ساعت دیگر منتظر نبرد ایران و کره جنوبی باشیم و ببینیم در نهایت تیم کره با تفکرات هافبک هجومی سال های نه چندان دور خود موفق تر خواهد بود، یا کارلوس کی روش که دوران کم حضور خود در دنیای فوتبال را در خط دروازه تجربه کرد.
منبع: ورزش سه
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری