اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۵۸۴۲۰

انواع وام؛ مهم‌ترین وام‌هایی که باید بشناسید

انواع وام؛ مهم‌ترین وام‌هایی که باید بشناسید
۰۸:۳۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
وانانیوز|

همه اقشار جامعه برای پیشرفت و شروع کسب‌و‌کار‌ جدید، نیاز به تسهیلات دارند. هر فردی ممکن است در مراحلی از زندگی خود برای رفع نیازهایش به بودجه‌ای مشخص نیاز داشته باشد و برای تامین این بودجه متقاضی انواع مختلفی از وام‌ها شود. سالانه انواعی از وام‌ها نظیر وام ازدواج، وام بازنشستگی، وام مضاربه و … به متقاضیان داده می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع وام بانکی و شرایط دریافت آن آشنا کنیم.

وام مضاربه

وام مضاربه نوعی قرارداد بین بانک و فعال اقتصادی است که مبلغ آن در یک نوبت و یا در بازه‌های زمانی مشخص به صورت دوره‌ای به حساب مشتریان واریز ‌می‌شود. بازپرداخت این وام باید در پایان مدت زمان تسهیلات و در یک قسط پرداخت شود. این وام با هدف رونق کسب‌و‌کار‌‌ و حمایت از تولیدات داخلی به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داده می‌شود. بنابراین فرد متقاضی باید مدارکی اعم از پروانه کسب، آگهی تاسیس، اظهارنامه مالیاتی و دیگر مدارک اثبات‌کننده فعالیت اقتصادی خود را ارائه دهد.

وام قرض‌الحسنه

وام قرض‌الحسنه نوعی وام بدون بهره است که بانک سودی از وام گیرنده دریافت نمی‌کند و صرفا نرخ کارمزد گرفته می‌شود. بانک‌ها مبلغ مشخصی را به حساب فرد متقاضی واریز کرده و در مقابل مشتری نیز متعهد می‌شود که معادل مبلغ وام را به صورت قسطی به بانک بازپرداخت کند‌. سقف وام‌های قرض‌الحسنه که به افراد حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد متفاوت است. معمولاً مبلغ ۳۰۰میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۶۰ماهه، سقف وام‌های قرض‌الحسنه است.

وام زنان سرپرست خانه‌دار

طی سال‌های اخیر، وام بانوان توسط دولت مطرح شده است که می‌تواند به بانوان شاغل یا خانه‌دار تعلق گیرد. هدف از ارائه این وام آن است تا معیشت زنان خانه‌دار که یکی از بزرگترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند، تامین شود.

این نوع وام بهره بسیار کمی داشته و بازپرداخت بلند مدت دارد. بانوان برای دریافت این نوع وام باید در بانک مورد نظر حساب بانکی داشته باشند. سقف وام‌ بانوان ۵۰میلیون تومان است که بازپرداخت آن با سود ۱۴ تا ۱۸درصدی در بازه ۶ تا ۲۴ ماه انجام می‌شود.

وام جهیزیه

بانک‌ها برای کمک به زوج‌های جوان در خرید جهیزیه و تسهیل ازدواج آنان وام بانکی با عنوان «وام جهیزیه» ارائه می‌کنند. مبلغ وام جهیزیه بین ۳۰ تا ۱۰۰میلیون تومان است. مدارک لازم برای متقاضیان این وام سند رسمی ازدواج، شناسنامه و کارت ملی است. قبل از اقدام به دریافت این وام باید توجه کنید که وام جهیزیه فقط برای خرید کالای ایرانی از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک ارائه می‌شود‌.

وام ازدواج

تسهیلات ازدواج یا همان وام ازدواج یکی از محبوب‌ترین وام‌های بانکی محسوب می‎شود. چرا که در کنار سود پایین، زمان بازپرداخت طولانی‌ دارد. نرخ سود تسهیلات این نوع وام معمولاً ۴درصد است و باید در مدت ۱۰ سال تسویه شود.

زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها ۱۳۹۹/۱/۱ به بعد است و تاکنون وام ازدواجی دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای گرفتن وام ازدواج درخواست دهند. در سال ۱۴۰۳، به دامادهای زیر ۲۵ سال و عروس‌های زیر ۲۳سال، ۳۵۰میلیون تومان وام ازدواج قرض‌الحسنه تعلق می‌گیرد.در غیر این صورت، هر دو زوج فقط مشمول دریافت وام ۳۰۰میلیون تومانی می‌شوند.

وام طلا

یکی دیگر از انواع وام، وام بانکی با وثیقه طلا است که متقاضی باید مقداری طلا به عنوان تضمین یا وثیقه به بانک بدهد. در ادامه به شرایط دریافت وام طلا دو بانک ملی و رسالت می‌پردازیم.

وام طلا با رسالت

  • سقف وام طلای بانک رسالت، ۲۰ الی ۳۰میلیون تومان است
  • سود ۲درصد و بازپرداخت ۱۲ماهه دارد.
  • برای دریافت وام ۵میلیون قرض‌الحسنه به ۲۵ گرم طلا نیاز دارید.

وام طلا بانک ملی

  • برای وام ۵میلیونی باید ۲۵ گرم طلا تحویل دهید که سود ۱۱درصد دارد.
  • برای وام ۲۰میلیون تومانی باید ۶۷گرم طلا ارائه دهید که سود ۲۳درصد دارد.
  • بازپرداخت بدهی این وام فوری بین یک تا ۲۰ ماه است.

وام خرید کالا

یکی دیگر از وام‌هایی که برای خرید لوازم خانگی در نظر گرفته می‌شود، وام خرید کالا است که در بیشتر بانک‌ها با سود ۱۸درصد به متقاضیان اعطا می‌شود. متقاضیان برای دریافت این وام باید ضمانت‌هایی هم‌چون گواهی کسر از حقوق ارائه دهند. بانک مورد نظر این وام را در قالب کارت اعتباری متقاضی می‌دهد. بانک‌هایی همچون ملی، آینده (ترنج کارت)، انصار کارت (طرح حاتم)، شهر و صادرات از جمله پرمراجعه‌ترین بانک‌هایی هستند که وام لوازم خانگی می‌دهند.

وام مسکن

از آنجایی‌ که انواع متنوعی وام مسکن داریم؛ در زیر به برخی موارد اشاره داشتیم. از جمله:

وام مسکن یکم ۱۴۰۳

نرخ این وام به صورت انفرادی در شهر تهران مبلغ ۸۰میلیون تومان است و در سایر استان‌‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر تا ۶۰میلیون هم می‌رسد.

زوج‌ها در شهر تهران تا ۱۶۰میلیون تومان و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر تا ۱۲۰میلیون تومان و سایر مناطق تا ۸۰میلیون تومان وام مسکن دریافت می‌کنند. اقساط این وام ۱۲ساله است.

وام مسکن بازنشستگان

سقف وام برای افراد متاهل ۵۰۰میلیون تومان است و افراد مجرد تا ۳۵۰میلیون تومان می‌توانند وام دریافت کنند.

وام مسکن جوانان

اقساط این تسهیلات حداکثر ۲۰سال و با نرخ سود ۹درصد است. نرخ وام اعطایی از ۴میلیارد تا ۲۰۰میلیون تومان متغیر می‌شود.

وام مسکن روستایی

نرخ این وام ۳۵۰میلیون تومان با نرخ سود ۵درصد است.

انواع وام؛ مهم‌ترین وام‌هایی که باید بشناسید

کلام پایانی

افراد در هر دوره و شرایطی از زندگی می‌توانند متقاضی وام‌های مختلف به عنوان کمک‌هزینه باشند. تسهیلات بانکی مختلف با زمان بازپرداخت و مبلغ‌هایی متفاوت ارائه می‌شوند. هریک از این وام‌ها برای نیاز‌های خاصی طراحی شده‌اند که شما باید بتوانید با توجه به شرایط و نیاز‌های خودتان از آن‌ها استفاده کنید. قبل از اقدام به دریافت هر نوع تسهیلات باید به بانک مدنظر مراجعه کرده و با آگاهی از شرايط دریافت وام، مدارک لازم را آماده کنید.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین