اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۳۸۲۲۱

جریمه توقف ممنوع ۱۴۰۲ چقدر است؟

جریمه توقف ممنوع ۱۴۰۲ چقدر است؟
۱۳:۰۵ - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
وانانیوز|

مطابق با قانون، تخطی از قوانین رانندگی منجر به جریمه شدن از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی خواهد شد. از سوی دیگر در صورتی که راننده در موعد مقرر نسبت به پرداخت جریمه خود اقدام نکند، باید با عواقب این کار مثل دو برابر شدن هزینه جریمه یا همان جریمه دیرکرد طی مدت زمانی خاص روبه‌رو شود.

جریمه توقف ممنوع 1402 یکی از انواع جریمه است که این روزها بسیاری از رانندگان به دلیل مشکل جای پارک درگیر آن هستند. در این مطلب به مبلغ نرخ این جریمه و هزینه سایر جرائم رانندگی در سال جاری خواهیم پرداخت.

انواع قبض جریمه‌های رانندگی

قبل از پرداختن به بحث جریمه توقف ممنوع 1402 بد نیست با انواع جریمه رانندگی آشنا شوید که مطابق با دسته‌بندی زیر خواهند بود.

جریمه الصاقی

این نوع جریمه در زمانی که راننده در خودرو حضور ندارد، روی شیشه ماشین نصب می‌شود. جریمه توقف ممنوع 1402 را می‌توانیم در لیست جرائم الصاقی قرار دهیم.

جریمه تسلیمی

جریمه‌های تسلیمی نمونه‌هایی هستند که افسر راهنمایی و رانندگی آن‌ها را صادر می‌کند. در واقع ممکن است خودرو به دلیل تخلف راننده، توسط مأمور مورد نظر متوقف شود. این نوع جریمه با نام دست‌نویس هم شناخته می‌شود.

جریمه دو برگی

جریمه‌های دو برگی به نمونه‌هایی گفته می‌شود که پلیس با دیدن تخلف راننده دستور توقف خودرو را می‌دهد، اما راننده بی‌اعتنا از دستور پلیس به راه خود ادامه می‌دهد.

جریمه دوربینی

جریمه توقف ممنوع ۱۴۰۲ چقدر است؟

قبض جریمه دوربینی همانطور که از نامش پیداست با کمک دوربین‌های راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود. این نوع جریمه از طریق دو نوع دوربین هوشمند و اپراتوری صادر می‌شود.

جریمه روش خودداری

این نوع جریمه رانندگی زمانی صادر می‌شود که پلیس خودرو را متوقف کرده است، اما راننده حاضر به پذیرش برگه جریمه خودرو نیست و از محل فرار می‌کند.

انواع جریمه‌های رانندگی و نرخ آن‌ها

یکی از سؤالات متدوال این است که مبلغ جرائم رانندگی از جمله جریمه توقف ممنوع 1402 چقدر است؟ مبالغ جریمه های رانندگی بسته به نوع تخلف و البته محل وقوع آن متفاوت هستند. برای مثال این مبلغ در کلان‌شهرها بیشتر و در روستاها کمتر است.

جالب است بدانید که برخی از جریمه‌ها در صورت تکرار شامل نمره منفی خواهند بود که در سوابق راهنمایی و رانندگی دارنده خودرو ثبت می‌شوند. در ادامه به صورت موردی به رایج‌ترین انواع جریمه و مبلغ آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

جریمه توقف ممنوع 1402

در آیین‌نامه راهنمای و رانندگی دو تابلو دایره‌ای شکل وجود دارند که یکی از آن‌ها با یک خط کج و دیگر با دو خط ضربدری قرمز رنگ روی هم از هم مجزا می‌شوند. تابلو اول به معنای توقف ممنوع و دومین تابلو به معنی ایستادن ممنوع است که در هر دو حالت توقف در محل این دو تابلو می‌تواند منجر به صدور برگه جریمه شود. بر اساس تابلو اول شما نباید در فاصله 15 متری تابلو، چه از جلو و چه عقب توقف کنید.

در تابلو دوم حتی اجازه لحظه‌ای توقف هم نخواهید داشت در غیر این صورت مشمول صدور جریمه توقف ممنوع 1402 خواهید شد. جریمه توقف ممنوع 1402 در کلان‌شهرها 42 هزار تومان است. این نرخ برای شهرهای کوچک‌تر 31500 تومان و برای روستاها 10500 تومان تعیین شده است.

جریمه تجاوز از سرعت

جریمه توقف ممنوع ۱۴۰۲ چقدر است؟

تجاوز از سرعت در کنار توقف ممنوع از جمله مواردی هستند که در لیست نرخ‌نامه راهنمایی و رانندگی صورت وضعیت شده‌اند. بر این اساس ما شاهد چند نوع تجاوز از سرعت هستیم که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت): برای شهرهای بزرگ 210 هزار تومان، برای شهرهای کوچک‌تر 189 هزار تومان و برای روستاها 10500 تومان
  • تجاوز از سرعت مجاز (تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت): برای شهرهای بزرگ 63 هزار تومان، برای شهرهای کوچک‌تر 49500 تومان و برای روستاها 31 هزار 500 تومان
  • حرکت کمتر از سرعت مقرر در صورت نبودن مانع: برای شهرهای بزرگ 31 هزار 500 تومان، برای شهرهای کوچک‌تر 21 هزار تومان و برای روستاها 10 هزار 500 تومان

جریمه پارک دوبل

پارک دوبل یکی از عوامل اصلی ایجاد ترافیک در خیابان‌های اصلی شهر است که مانع از حرکت روان دیگر خودروها می‌شود. بر این اساس، پارک دوبل در نرخ‌نامه جرائم رانندگی تعیین وضعیت شده است و هزینه آن معادل 40 هزار تومان در کلان‌شهرهاست. در سایر شهرها این نرخ 30 هزار تومان و برای مناطق روستایی 10 هزار تومان خواهد بود.

جریمه سبقت

سبقت از جمله تخلفات رانندگی محسوب می‌شود که انجام غیراصولی آن خصوصاً در جاده می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیر تصادف و مرگ ناشی از آن را به دنبال داشته باشد. بر این اساس، سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه جریمه‌ای معادل 210 هزار تومان در کلان‌شهرها را به دنبال خواهد داشت. این نرخ در شهرهای کوچک‌تر 189 هزار تومان و برای مناطق روستایی 105 هزار تومان است.

جریمه عبور از چراغ قرمز

عبور از چراغ قرمز یکی از پرتکرارترین تخلفات رانندگان خصوصاً در شهرهای بزرگ است. بر این اساس در لیست نرخ جریمه رانندگی 1402 برای عبور از چراغ قرمز هم مبالغی تعیین شده است. این نرخ در کلان‌شهرها 210 هزار تومان، در شهرهای کوچک‌تر 189 هزار تومان و در روستاها 105 هزار تومان تعیین شده است.

استفاده از تلفن‌ همراه

استفاده از تلفن همراه در رانندگی می‌تواند موجب ایجاد حواس‌پرتی در راننده و بروز سانحه شود. در صورتی که سرعت راننده در حین صحبت با تلفن زیر 60 کیلومتر باشد، نمره منفی به وی تعلق نمی‌گیرد؛ اما برای سرعت بالای 60 کیلومتر، راننده علاوه بر جریمه نقدی، با ثبت نمره منفی در پرونده رانندگی خود مواجه خواهد شد.

بر این اساس نرخ جریمه استفاده از تلفن همراه يا وسايل ارتباطی مشابه در حين رانندگی برای شهرهای بزرگ 105 هزار تومان، برای شهرهای کوچک 84 هزار تومان و برای روستاها 42 هزار تومان تعیین شده است.

جمع‌بندی

جرائم رانندگی لیست بلندی را شامل می‌شوند که برخی از آن‌ها بیشتر اتفاق می‌افتند. در این مطلب علاوه بر بررسی نرخ جریمه توقف ممنوع ۱۴۰۲، به مبلغ جریمه سایر تخلفات پرتکرار هم پرداختیم و انواع قبض جریمه را معرفی کردیم. توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از تعلق گرفتن جریمه دیرکرد، نسبت به پرداخت مبلغ قبض جریمه خود در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنید.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون۱
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین